Leerlingenzorg
Op onze school hebben we hoge verwachtingen
van leerlingen. Naast de juiste didactiek is het welzijn van het kind een
belangrijk uitgangspunt. Voor alle leerlingen proberen we een passend aanbod te
creëren dat ondersteunend is bij het normale onderwijsproces. Aan de hand
van het leerlingvolgsysteem proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te
volgen, in beeld te brengen en daar waar nodig hulp en uitdaging op maat te
bieden.
Groep 1 en 2
Om de ontwikkeling van de kleuters in kaart te brengen, werken de leerkrachten met mijnkleutergroep.nl. Middels dit leerlingvolgsysteem proberen we de leerlingen zo goed mogelijk te volgen en daar waar nodig hulp en uitdaging op maat te bieden.
De 4-jarigen krijgen voor het eerst een rapport als zij tenminste een half jaar onderwijs hebben gevolgd. Op het rapport staan onderwerpen die worden aangekruist naargelang de onderdelen ervan worden beheerst.
Groep 3 tot en met 8
Om de vorderingen zo genuanceerd mogelijk te kunnen weergeven, wordt er door de leerkracht veel aandacht besteed aan observeren, toetsen (onder andere Cito) en verzamelen van resultaten. In elke groep houdt de groepsleerkracht van elk kind een digitaal dossier bij, waar deze gegevens in verzameld worden. Hierbij wordt speciaal gelet op de momenten dat er veelvuldig extra hulp en aandacht nodig is en/of er wellicht een korte of langere periode van huiswerk noodzakelijk is. Dit alles wordt met de rapporten, verslagen en het verslag van gesprekken met ouders bij elkaar gevoegd. Het welbevinden en de leervorderingen van de kinderen kunnen op diverse manieren met u besproken worden. In de onderbouw gaat het veelal dagelijks bij het halen en brengen van de kinderen. Voor een langer gesprek is bovendien elke leerkracht na school bereikbaar. De rapporten worden twee keer per jaar met u besproken.
Zorgverbreding
In de groep geeft de leerkracht
volgens het groepsplan les op drie niveaus. Leerlingen die moeite hebben met de
lesstof krijgen extra instructie en richten zich op de basisstof. Mogelijke
problemen die het leerproces belemmeren, worden gesignaleerd en onderzocht. U
moet hierbij denken aan zaken die maken dat de leerling niet het resultaat
behaalt dat verwacht mag worden of om gedrag waardoor het onderwijsleerproces
wordt verstoord. De leerkracht, leerling en ouders gaan met elkaar in gesprek.
Als er meer nodig is, kan de intern begeleider ingeschakeld worden. De meest
voorkomende extra leerlingenzorg is gericht op leer- en/of gedragsproblemen en op
de sociaal- emotionele situatie van de leerling.
De begaafde leerlingen, de leerlingen die meer aankunnen, hebben
specifieke onderwijsbehoeften waaraan wij op de volgende wijze tegemoetkomen. We maken gebruik van het begaafdheidsprotocol
van Siko. In overleg met de ouders bieden wij een programma op maat aan. De
leerlingen doen (deels) mee met het reguliere programma, maar zullen daarnaast
compacten en verrijken. Op deze manier zal er ruimte gemaakt worden voor het
extra aanbod via de methode ‘Levelwerk’.
Interne begeleiding
De intern begeleider is verantwoordelijk voor de leerlingenzorg en volgt
elke leerling t/m groep 8. Met de leerkracht bespreekt zij driemaal per jaar de ontwikkeling
van de leerlingen en evalueren ze of het onderwijs (nog) voldoende passend is. In
sommige gevallen is er meer nodig. Hierbij valt te denken aan onderzoek of
specialistische begeleiding. Het Samenwerkingsverband ondersteunt elke school
in de regio. In overleg met ouders, leerkracht, ib-er en de onderwijsspecialist
kiezen we aanvullende ondersteuning. Tenslotte maken we gebruik van de
expertise van diverse instanties in ons netwerk.
In 2019 is het ondersteuningsprofiel voor onze school beschreven. Klik hier om dit te openen.