Missie en Visie
Onze Missie
Onze school is een
katholieke basisschool voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Wij hanteren het
leerstofjaarklassensysteem met aandacht voor het individuele kind. Onze school
staat open voor alle leerlingen die aangemeld worden door hun ouder(s) (tenzij
het schoolondersteuningsprofiel aantoont dat wij een kind de juiste
ondersteuning c.q. het juiste onderwijs niet kunnen bieden).
Het is ons doel om
leerlingen cognitief en sociaal te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen
naar een passende vorm van vervolgonderwijs. Gelet op het eerste vinden we met
name de vakken Taal/lezen en Rekenen van belang en wat betreft het tweede
besteden we veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot
volwaardige en respectvolle burgers. Naast kennisoverdracht besteden we veel
aandacht aan de culturele, creatieve en lichamelijke ontwikkeling van de
leerlingen.
Slogan
Samen plezier in leren!
Onze kernwaarden
Eigenheid
Op onze school genieten we van
en hebben we oog voor het individuele kind.
Samen
Leren van en met elkaar
Verantwoordelijkheid
Op onze school heerst een
pedagogisch klimaat waarin iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag
en een kanjer is.
Kiezen
Bij het maken van keuzes in ons
aanbod werken wij vanuit het waarom.
Groei
Op onze school werken we met een
breed aanbod voor een evenwichtige ontplooiing van iedere leerling.
Partnerschap
Op onze school zien we ouders
als partners in het geheel.
Onze Visie
We werken volgens
het model van adaptief werken van prof. L.
Stevens. Adaptief onderwijs is onderwijs dat voldoet aan een drietal
basisbehoeften van leerlingen: relatie, competentie en autonomie. Deze drie
basisbehoeften samen bepalen het pedagogisch klimaat dat aan adaptief onderwijs
ten grondslag ligt. De leerkracht stemt zijn gedrag af op deze basisbehoeften.
Dat geldt zowel voor het didactisch en organisatorisch handelen, als voor het
pedagogisch optreden. Op die manier wordt onderwijs vormgegeven waarin leerlingen
gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan en waarvan ze uiteindelijk optimaal
profiteren.
Alle kinderen hebben
het vermogen om nieuwe kennis te verwerven. Kennisverwerving gebeurt door
interactie met een ander en wordt gestapeld op de reeds aanwezige kennis en
vaardigheden. We bieden hiervoor een breed aanbod, wat leidt tot divers leren.
De kinderen ontwikkelen eigenaarschap over hun leren. Ze leren doelen stellen
en evalueren. Op deze manier komen ze tot ontwikkeling en groei. Wij
onderschrijven het principe van denken - durven - doen. We gebruiken hiervoor
variërende werkvormen die het plezier in leren vergroten. Zelfontplooiing is
voor elke leerling doel op onze basisschool.
Kinderen leren
doordat ze nieuwsgierig zijn. De school biedt kinderen de mogelijkheid om
kennis op diverse manieren te verwerven. De leraren geven instructie en
kinderen mogen de lesstof op een eigen manier verwerken. Dat kan zijn door
lessen alleen te maken of met anderen samen. Kinderen die korte instructie
nodig hebben, kunnen zelfstandig aan het werk. Voor de kinderen die meer
instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan
de instructietafel. Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de
school een zorgstructuur opgezet.