Onderwijs
De groepen 1 t/m 8 zijn
overwegend homogeen samengesteld; de leerlingen zitten met leeftijdgenoten bij
elkaar. We noemen dit het leerstofjaarklassensysteem
met differentiatie naar tempo, werkwijze en inhoud. We werken met groepsplannen voor de vakken
rekenen, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen. In alle groepen krijgt adaptief onderwijs
aandacht, zoals zelfstandig werken en verlengde instructie.
Onderwijs in groep 1/2
Bij de kleuters kiezen we voor heterogene groepen, jongste en oudste kleuters
bij elkaar. Kleuters ontwikkelen zich namelijk op eigen niveau, in eigen tempo
en vaak sprongsgewijs. De school kiest
daarom ook voor ontwikkelingsgericht
onderwijs. We werken met de methodiek
Basisontwikkeling. Kleuters ontwikkelen
zich door spelen, handelend ontdekken
en observeren; en hierin plezier te hebben.
Er wordt thematisch gewerkt en aangesloten bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s worden verwerkt in
een jaarplanning. Er wordt spelenderwijs
aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, werkhouding,
wereldoriëntatie, muziek en voorbereidende taal- reken- en schrijfactiviteiten.
In de groepen 1 en 2 wordt zo de basis gelegd voor een goede start in het leerproces.
De achtergrond van ons onderwijs is
steeds de opbouw van de leerlijnen,
waarbij er rekening wordt gehouden met
de te behalen tussendoelen van het kleuteronderwijs en de brede ontwikkeling
volgens Basisontwikkeling. De inhoud van
de thema’s is gekoppeld aan de leerlijnen
en aan de doelen van MijnKleutergroep
(ons ontwikkelingsvolgmodel).
De kleutergroepen kennen zowel in de
ochtend als in de middag een indeling
met vaste onderdelen: kring- of groepsactiviteiten, werkles en bewegingsactiviteiten. Tijdens de gezamenlijke activiteiten
wordt er met de leerlingen aan de hand
van het thema over allerlei onderwerpen
gesproken. Zo wordt de woordenschat uitgebreid en de luister- en spreekvaardigheid
vergroot.
Voor de werkles leren de leerlingen zelf
een activiteit plannen. In deze lessen,
werken (spelen) de leerlingen met de vele
ontwikkelingsmaterialen. Daarbij wordt
ook gebruikt gemaakt van diverse hoeken,
zoals de bouw-, huis- en spelhoek, omdat
kleuters al doende leren tijdens hun spel.
De leerlingen krijgen 1x per week bewegingsonderwijs onder leiding van een vakleerkracht, daarnaast spelen zij dagelijks
buiten. Tijdens deze activiteiten ontwikkelen de leerlingen hun grove en fijne
motoriek. Secundair wordt er een beroep gedaan op de sociaal-emotionele
vaardigheden.
Onderwijs in groep 3 t/m 8
In
groep 3 staat het aanvankelijk lezen centraal met daaraan gekoppeld het
schrijven. Goede leesvaardigheid en leesplezier zijn de basis voor het vergaren
van kennis op allerlei gebieden. Binnen de methode is er een aanbod voor leerlingen die
starten met het leesonderwijs en een aanbod voor leerlingen die al vlot kunnen
lezen. De differentiatiematerialen zorgen voor de juiste aanpak voor elke
leerling. We hebben een goed gevulde actuele schoolbibliotheek waarbij
we werken vanuit het concept ‘de bibliotheek op school’. Enkele leerlingen uit
de leerlingenraad vervullen als leesambassadeurs een rol in het bevorderen van
het leesplezier.
In het verlengde van lezen en
schrijven ligt het taalonderwijs. Zowel de mondelinge als de schriftelijke
uitdrukkingsvaardigheid is daarbij van belang. Bij dit laatste worden de
leerlingen vertrouwd gemaakt met verschillende spelling- en grammaticaregels.
Een ander aspect van het taalonderwijs is het luisteren naar wat anderen precies
zeggen of vragen en daarop antwoorden. We vinden het belangrijk dat leerlingen
hun eigen mening leren vormen en deze met respect voor de ander leren te uiten.
In groep 3 wordt ook gestart
met rekenen. De methode
differentieert op drie niveaus. Het dagelijks oefenen en herhalen is een sterk
punt van deze methode, dit zorgt voor een goed fundament. Cijferen krijgt veel
aandacht, maar ook het realistisch rekenen komt aan bod, zoals het werken met
modellen, getallenlijn en verhoudingstabellen.
Elke dag leren de leerlingen op velerlei manieren de wereld om hen heen
steeds verder verkennen op een wijze die bij hun leeftijd past. De vakken
natuuronderwijs, aardrijkskunde, geschiedenis en verkeer komen al vroeg aan
bod. Bij deze vakken wordt vooral gelet op de samenhang van verschillende
zaken. Wij sluiten aan bij de actualiteit en maken gebruik van moderne media.
Wekelijks krijgt elke groep catechese.
Vanaf groep 1 krijgen de
leerlingen Engelse les. Middels prentenboeken, liedjes, films, muziekclips en
opdrachten weten de native speakers de taal op originele wijze over te brengen.
Aangezien een redelijk aantal van onze leerlingen doorstroomt naar
vervolgonderwijs waar gekozen kan worden voor lessen in het Engels (Cambridge
stroom), nemen wij de Citotoets Engels af om te kunnen controleren of
onze leerlingen tenminste het gemiddelde landelijke niveau beheersen. Ook zijn
er bij de methode extra Engelse leesboekjes aangeschaft.
Naast
alle kennisvakken is er ruim aandacht voor de creatieve vakken muziek, tekenen,
handvaardigheid en niet te vergeten het bewegingsonderwijs. De
bewegingsactiviteiten vinden we erg belangrijk. Steeds vaker worden motorische
stoornissen en/of achterstanden geconstateerd bij kinderen. Leerlingen uit de
groepen 1 en 2 krijgen dagelijks bewegingsactiviteiten. Voor de hogere groepen
zijn dit de gymlessen die twee keer per week plaatsvinden.