Onderwijs
De groepen 1 t/m 8 zijn
overwegend homogeen samengesteld; de leerlingen zitten met leeftijdgenoten bij
elkaar. We noemen dit het leerstofjaarklassensysteem
met differentiatie naar tempo, werkwijze en inhoud. We werken met groepsplannen voor de vakken
rekenen, spelling en begrijpend lezen. Bij de implementatie van onze nieuwe
methode voor technisch lezen zullen we ook oog hebben voor een eventueel
groepsplan voor technisch lezen. In alle groepen krijgt adaptief onderwijs
aandacht, zoals zelfstandig werken en verlengde instructie.
Onderwijs in groep 1/2
Ieder kind
ontwikkelt zich op eigen niveau, in eigen tempo en vaak sprongsgewijs. De
school kiest daarom voor ontwikkelingsgericht onderwijs. We werken met de
methodiek Basisontwikkeling. Kleuters ontwikkelen zich door spelen, handelend
ontdekken en observeren; en hierin plezier te hebben. Er wordt thematisch
gewerkt en aangesloten bij de belevingswereld van de leerlingen. De thema’s
worden verwerkt in een jaarplanning. Er wordt spelenderwijs aandacht besteed
aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, werkhouding,
wereldoriëntatie, muziek en voorbereidende taal- reken- en schrijfactiviteiten.
In de groepen 1 en 2 wordt zo de basis
gelegd voor een goede start in het leerproces.
De
kleutergroepen kennen zowel in de ochtend als in de middag een indeling met
vaste onderdelen: kring- of groepsactiviteiten, werkles en bewegingsactiviteiten. Tijdens de gezamenlijke
activiteiten wordt er met de leerlingen aan de hand van het thema over allerlei
onderwerpen gesproken. Zo wordt de woordenschat uitgebreid en de luister- en
spreekvaardigheid vergroot.
Onderwijs in groep 3 t/m 8
In
groep 3 staat het aanvankelijk lezen centraal met daaraan gekoppeld het
schrijven. Goede leesvaardigheid en leesplezier zijn de basis voor het vergaren
van kennis op allerlei gebieden. Binnen de methode is er een aanbod voor leerlingen die
starten met het leesonderwijs en een aanbod voor leerlingen die al vlot kunnen
lezen. De differentiatiematerialen zorgen voor de juiste aanpak voor elke
leerling. We hebben een goed gevulde actuele schoolbibliotheek waarbij
we werken vanuit het concept ‘de bibliotheek op school’. Enkele leerlingen uit
de leerlingenraad vervullen als leesambassadeurs een rol in het bevorderen van
het leesplezier.
In het verlengde van lezen en
schrijven ligt het taalonderwijs. Zowel de mondelinge als de schriftelijke
uitdrukkingsvaardigheid is daarbij van belang. Bij dit laatste worden de
leerlingen vertrouwd gemaakt met verschillende spelling- en grammaticaregels.
Een ander aspect van het taalonderwijs is het luisteren naar wat anderen precies
zeggen of vragen en daarop antwoorden. We vinden het belangrijk dat leerlingen
hun eigen mening leren vormen en deze met respect voor de ander leren te uiten.
In groep 3 wordt ook gestart
met rekenen. De methode
differentieert op drie niveaus. Het dagelijks oefenen en herhalen is een sterk
punt van deze methode, dit zorgt voor een goed fundament. Cijferen krijgt veel
aandacht, maar ook het realistisch rekenen komt aan bod, zoals het werken met
modellen, getallenlijn en verhoudingstabellen.
Elke dag leren de leerlingen op velerlei manieren de wereld om hen heen
steeds verder verkennen op een wijze die bij hun leeftijd past. De vakken
natuuronderwijs, aardrijkskunde, geschiedenis en verkeer komen al vroeg aan
bod. Bij deze vakken wordt vooral gelet op de samenhang van verschillende
zaken. Wij sluiten aan bij de actualiteit en maken gebruik van moderne media.
Wekelijks krijgt elke groep catechese.
Vanaf groep 1 krijgen de
leerlingen Engelse les. Middels prentenboeken, liedjes, films, muziekclips en
opdrachten weten de native speakers de taal op originele wijze over te brengen.
Aangezien een redelijk aantal van onze leerlingen doorstroomt naar
vervolgonderwijs waar gekozen kan worden voor lessen in het Engels (Cambridge
stroom) hebben wij de Citotoets Engels aangeschaft om te kunnen controleren of
onze leerlingen tenminste het gemiddelde landelijke niveau beheersen. Ook zijn
er bij de methode extra Engelse leesboekjes aangeschaft.
Naast
alle kennisvakken is er ruim aandacht voor de creatieve vakken muziek, tekenen,
handvaardigheid en niet te vergeten het bewegingsonderwijs. De
bewegingsactiviteiten vinden we erg belangrijk. Steeds vaker worden motorische
stoornissen en/of achterstanden geconstateerd bij kinderen. Leerlingen uit de
groepen 1 en 2 krijgen dagelijks bewegingsactiviteiten. Voor de hogere groepen
zijn dit de gymlessen die twee keer per week plaatsvinden.